{{ctrl.notification}}
دره آل

دره آل شاید در ظاهر اسم  آن کمی وحشتناک باشد اما در واقعیت  اصلا اینطور نیست !

بازدید از جاذبه های طبیعی تنها یکی از اهداف مهم گردشگران در سراسر جهان است. پارک های طبیعی، سواحل خاص، جنگل ها، کویر و ده ها مکان دیگر، مقاصد اصلی این گردشگران می باشند. اما کمتر کسی را دیده ایم که به دنبال بازدید از دره ها باشد. اگر شما هم به جاذبه های طبیعی به خصوص دره ها علاقمند هستید، حتما تا انتها ما را همراهی کنید. زیرا در ادامه این مطلب در وبلاگ مهاجری خراسان می خواهیم در مورد یکی از دره های پر از رمز و راز استان خراسان یعنی دره آل با شما صحبت کنیم.

دره آل

دره آل، دره ای عریض است که در استان خراسان واقع شده و دارای 5 آبشار فصلی و چند غار بسیار زیبا است. این آبشارها از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرند. این دره جاذبه های خاصی دارد که به خاطر آن ها سالانه گردشگران زیادی به این مکان سفر می کنند.

 

دره آل

خطرات دره آل

مسیر جاده مشهد تا روستای دره آل اسفالت است . مختصات 36،67108شمالی و 5967710 شرقی است خوشبختانه چون دهانه غار بسیار کوچک است و در جهت شمال و جنوب است و تا فاصله 10 متری دهانه غار قابل دیدن نیست و علیرغم حضور خیل مردم در روزها تعطیل ، در دره آل بین روستاهای کارده و آل ، غار از گزند رهگذران در امان مانده است ! این غار قدمتی بسیار دارد تا آنجا که کوه نوردان اسکلت هایی از انسان اولیه و ابزار او را درون غار یافته اند. عرض غار بین یک تا 3 متر و عمق آن 100 متر است. دهانه غار را به صورت شکافی در میان سنگ بوده و دارای پرتگاه هایی خطرناک است

دره انجیر

دره انجیر، یکی از جاذبه های اصلی دره آل مشهد است که بسیار باریک بوده و موانع صخره ای بسیار زیادی دارد. این دره پر از درختان زیبای انجیر است و به همین دلیل نیز به آن دره انجیر گفته می شود. درست در نزدکی این دره نیز چشمه ای واقع شده است. این دره به منطقه زواندرخ، در روستایی با همین نام منتهی می شود.

آبشار های دره آل

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، دره آل، دارای 5 چشمه فصلی است که فقط در زمان بارندگی آب دارند. می توانید از این آبشارهای زیبا در مجاورت دره و روستای آل و درست در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد در مسیر شهر کلات بازدید کنید.

غار پر از رمز و راز دره آل

از دیگر مکان های بسیار جذاب و دیدنی این دره می توان به غار آل اشاره کرد. این غار در اوایل جاده آسفالت منتهی به روستای آل و بعد از روستا های اندروخ و کارده واقع شده است.

ارتفاع این غار از سطح دریا 1458 متر است. البته بازدید از این غار در دره آل به همین راحتی ها هم نیست زیرا دهانه آن بسیار کوچک بوده و برای ورود به غار باید تجهیزات کوهنوردی داشته باشید. از آن جایی که کوه نوردان اسکلت هایی از انسان های نخستین و ابزارهای مورد استفاده در آن زمان را درون غار یافته اند، باستان شناسان قدمت غار را به هزاران سال قبل نسبت می دهند. عرض این غار بین 1 تا 3 متر و عمق آن 100 متر می باشد. از آن جا که این غار دارای پرتگاه های خطرناکی است، توصیه می شود بدون تجهیزات کافی به این مکان سفر نکنید.

غار دره آل

دیگر جاذبه های گردشگری دره آل

در جاده منتهی به دره آل و بعد از روستای کارده، به فاصله ۷۰۰ الی ۸۰۰ متری از جاده، غاری به نام غار کبوتر خانه یا غار کارده را مشاهده خواهید کرد. این غار زیستگاه هزاران خفاش است. به غیر از این غار، در همین مسیر و در فاصله 3 کیلومتری روستای کارده، غاری در دره انجیر وجود دارد که قدمت آن نیز به هزاران سال پیش باز می گردد.

بنابراین اگر غارنورد هستید و تجهیزات لازم را دارید، حتما به دره آل مشهد سری بزنید. بازدید از این دره شما را با چند غار تاریخی و جذاب آشنا می کند.

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی، در دره آل سنگ نوشته‌ای ۱ متری است که با خط ثلث در ۱۰ سطر کنده‌کاری شده است. قدمت این کتیبه به دوران صفوی بر می‌گردد. مزمون کتیبه تاشی درباره عزیمت شیبک خان به توس در سال ۹۱۶ هجری قمری است.

  • آدرس: ۳۵ کیلومتری جاده مشهد-کلات، در امتداد جاده روستای کارده بعد از پیمودن ۱۰ کیلومتر به محدوده کتیبه دره تاشی خواهید رسید.

این کتببه مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است و در حد فاصل بین روستای آل و یسج واقع شده است.

خان تاشی واژه ای ترکی است. این کتیبه در ۱۰ سطر به طول یک متر و به خط ثلث نوشته شده است. روی آن نیز فتوحات شیبک خان ازبک در سال ۹۱۶ هجری قمری حکاکی شده است.

کتیبه خان تاشی

قلعه آل و مات

علاوه بر جاذبه هایی دره آل که در بالا آن ها را تشریح کردیم، در نیم فرسنگی اتفاعات شمال شرق روستای آل دژی معروف به قلعه آل و مات واقع شده است. از آثار با جامانده از این قلعه این گونه استنباط می شود که این قلعه زمانی محل استقرار سربازان و یک پادگان نظامی بوده است. سفالینه هایی مربوط به دوره تیموری تا سلجوقی نیز در این مکان کشف شده است.

اگر به آثار باستانی و ابنیه تاریخی علاقه‌مندید، در نزدیکی دره‌آل مشهد (با فاصله نیم فرسنگی) بقایای دو قلعه تاریخی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید. علاوه بر دو قلعه آل و مات، کتیبه سنگی هم در فاصله ۵ کیلومتری روستای کارده قرار دارد که بعنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده‌است. و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه معرفی مختصری از این جاذبه تاریخی را می‌خوانید:

آخرین دستاوردهای به دست آمده ‌است از دره آل و مات حاکی از این است که این دو دژ تاریخی، در دوران تیموری وجود داشته‌اند. بنابراین قدمت این بناها را به آن دوران نسبت می‌دهند. منظور از ساخت این دژهای خیره‌کننده بر روی کوه‌های بلند و دست‌نیافتنی (در ارتفاعی حدود ۲۳۰۰ متر) استقرار سربازهایی برای محافظت از منطقه بوده ‌است. هم چنین در قلعه آل و مات تجهیزاتی پیدا شده که نشان می‌دهد در قدیم برای نگهداری آب هم، از این مکان استفاده شده‌ است.

قلعه آل و مات

 

 

سفر به دره آل

 

با توجه به محدودیت های اعمال شده به علت شیوع کرونا سفر به هر مقصدی با قوانین خاصی ممکن است . برای سفر به دره آل مشهد مهاجری خراسان با بیش از 75 سال سابقه با تضمین بهترین قیمت پرواز و هتل برای اقامت شما این سفر هیجان انگیز را برای شما میسر میکند.

 

 

date_range جمعه 22 مرداد 1400 remove_red_eye 1025 بازدید favorite_border 0 chat 0
ثبت نظر
chat 0