{{ctrl.notification}}
غار بیمار آب مشهد

 

مشهد به یمن حضور حرم امام رضا (ع) همیشه محبوب گردشگران و مسلمانان بوده است وپرواز مشهد، همواره از پرترددترین مسیر بوده‌اند. اما این شهر در کنار جاذبه‌ها مذهبی و مراکز خرید و فروش سوغاتی، جاذبه‌های طبیعی نیز دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند روزی هیجان‌انگیز را برای شما رقم بزند. غار بیمار آب یکی از همین جاذبه‌ها است. با مهاجری خراسان همراه باشید تا سفر به این  مکان جذاب را برای شما میسر کند .

معرفی غار بیمار آب

غار بیمار آب از جاذبه های دیدنی مشهد به شمار می‌رود. این غار در بلندی قرار گرفته است و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. ساکنین محلی چون از آب غار بیمار آب برای معالجه حیوانات اهلی استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد این نام را بر آن نهاده‌اند. شما میتوانید با رزرو پرواز مشهد از هر مبدا با مهاجری خراسان به ساده ترین شکل به این مکان دیدنی سفر کنید . 

در ابتدای این غار یک چاه عمودی ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آب‌های چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه نسبتا عمیق را داده است. اهالی بومی منطقه معتقدند این آب برای درمان برخی از بیماری‌های انسانی و دامی مفید است و به همین دلیل به آن «بیمار آب» گویند.

محلی‌ها هر چند وقت یک‌بار به دهانه غار می‌آیند، از بالای چاه سطلی را با طناب پلاستیکی به پایین می‌اندازند، مقداری آب بالا می‌کشند و این آب را بدون اینکه بر زمین بگذارند، مستقیما به محل نگهداری گوسفندانشان می‌برند. آن‌ها معتقد هستند اگر ظرف حاوی آب روی زمین گذاشته شود، خاصیت درمانی آب از بین می‌رود! این آب را داخل آبشخور گوسفندانی که مریضی زردی دارند، می‌ریزند یا روی پوستشان می‌پاشند تا شفا پیدا کنند.

غار بیمار آب

غار بیمار آب کجاست؟ 

غار بیمار آب در ۶ کیلومتری دهکده کوشک آباد، از توابع مشهد قرار دارد.شما قادر به این خواهید بود که با بتهترین و امن ترین سامانه خرید بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس به این شهر دیدنی و مقدس سفر کنید . دسترسی به غار بیمار آب نسبتا سخت است. در بزرگراه مشهد-چناران پیش بروید و پس از در حدودا ۱۵ کیلومتر، در میدان مسیر خود را به‌سمت آرامگاه فردوسی تغییر دهید. پس از عبور از آرامگاه فردوسی و خروج از شهر توس، در جاده آسفالت به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر چپ را به‌سمت شمال ادامه دهید. این مسیر با ۲۷ کیلومتر طول، از میان روستاهای زاک، گل ازغند و ماریان گذر می‌کند. پس از ماریان، در ادامه مسیر خاکی به نقطه‌ای خواهید رسید که در سمت چپ جاده، خانه‌ای قدیمی و در سمت راست آن آبگیر و چند درخت واقع شده‌‌اند. ادامه مسیر که با ماشین‌های شاسی بلند قابل تردد است، به‌سمت ارتفاعات شمال امتداد می‌یابد و جاده‌ای خاکی و پر‌پیچ است. پس از ۱۰ کیلومتر، به معدنی سنگی خواهید رسید که شمال آن روستاهای مارشک، اندروخ و آل واقع شده‌اند. غار بیمار آب در فاصله کمی از معدن سنگ و در سمت شرق آن قرار گرفته است.

غار بیمار آب مشهد

بخش‌های غار بیمار آب

دهانه ورودی غار به‌صورت یک دهلیز به طول سه متر است که در انتهای آن یک چاه عمودی به عمق ۱۵ متر وجود دارد. وجود همین چاه باعث شده است تنها گروه‌های کوهنوردی و غارنوردان حرفه‌ای وارد غار شوند و به‌دلیل دور بودن غار از دسترس کوه‌پیمایان و افراد عادی، بافت داخلی دست نخورده و سالم باقی مانده است. انتهای چاه یک دالان باریک به طول پنج متر و به‌شکل V وجود دارد که عرض آن در پایین حدود یک متر است و به طرف سقف غار عرض آن افزایش می‌یابد. کف دالان را آب فراگرفته است.

 

پس از در دالان، به یک تالار به طول چهار و عرض سه متر خواهید رسید که سقف بسیار بلندی دارد و کف آن را نیز آب فراگرفته و حوضچه نسبتا عمیقی را به وجود آورده است. دیواره غار در سمت راست حوضچه دارای گیره‌های نسبتا مناسبی است که علی‌رغم شیب منفی آن می‌توان با کمی دقت از کنار حوضچه به‌صورت تراورس عبور کرد.

در کف حوضچه یک استلاگمیت بزرگ وجود دارد که تا نزدیکی سطح آب بالا آمده است. دیواره‌های اطراف حوضچه پوشیده از استلاکتیت‌های گل کلمی بسیار زیبایی است.

در تالار دوم این تالار حدود ۱۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد. کف غار را خاک نرم و نمناکی پوشانده است. روی سقف بلند غار تعداد بسیاری خفاش دیده می‌شود. در انتهای تالار که سقف غار کوتاه شده است، یک ستون بسیار زیبا و صاف و صیقلی به ارتفاع ۲ متر و قطر ۲۰ سانتی‌متر وجود دارد.

برای رسیدن به تالار سوم و انتهای غار باید از دیواره سمت راست تالار دوم حدود پنج متر صعود کرد. دیواره دارای بافت گل کلمی نرمی است که به‌ راحتی خرد می‌شود و امکان نصب هیچ‌گونه میانی روی آن وجود ندارد

 

 

بازدید از غار بیمار آب

مسیر دسترسی به غار بیمار آب آسان نیست و نیازمند راهنما است. همچنین پیمایش غار به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. پس حتما برای بازدید از غار بیمار آب، با گروه‌های مخصوص غارنوردی همراه شوید و تجهیزات مخصوص را با خود داشته باشید

مهاجری خراسان با بیش از 75 سال سابقه در کنار شماست تا این سفر را برای شما به بهترین شکل ممکن راحت سازد.....

date_range پنجشنبه 21 مرداد 1400 remove_red_eye 793 بازدید favorite_border 0 chat 0
ثبت نظر
chat 0

دلیل نام‌گذاری غار بیمار آب چیست؟

اهالی منطقه اعتقاد دارند آب غار بیمار آب برای درمان برخی از بیماری‌های انسانی و دامی مفید است. به همین دلیل همین به این نام شناخته میشود.

آیا پیمایش غار بیمار آب نیاز به تجهیزات خاصی دارد؟

بله. پیمایش غار بیمار آب نیازمند تجیهزات خاص غارنوردی است و بازدید از آن به‌صورت تنها برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود.